Zoeken
  • Laurens Plees

10 dingen die je niet wist over waterkefir

Bijgewerkt op: 13 mei


Waterkefir is een lekker en gezond alternatief voor frisdranken en alcoholische mixen. Toch is het drankje nog relatief onbekend in België. Bij de opstart van El Gusto Loco waren we zelfs de enige waterkefirproducent in de Benelux. Hoog tijd dus om wat meer info over deze godendrank te delen!


1. Waterkefir brengt darmflora in balans

Waterkefir bevat verschillende probiotica, vitaminen en essentiële aminozuren. Dankzij die mengelmoes van gezonde aspecten bevat waterkefir enorm veel voordelen. Een van die voordelen is dat het je darmflora in balans brengt. Veel mensen met darmproblemen ervaren veel positieve effecten na het regelmatig drinken van waterkefir.


2. Waterkefir is een gefermenteerde frisdrank

Een gefermenteerde of gezonde frisdrank, wat is dat eigenlijk? Bij de fermentatie van drankjes worden de suikers en slechte bacteriën door natuurlijke micro-organismen omgezet in zuur, gas of alcohol. In feite ga je dus het drankje gecontroleerd laten ‘bederven’.


Je consumeert nu vast al heel wat gefermenteerd voedsel, want ook bier, yoghurt, brood, wijn, en augurken zijn voorbeelden van gefermenteerd voedsel. Het voordeel van gefermenteerde producten is dat ons lichaam die gemakkelijker verteert.


3. Het is moeilijk om waterkefir te maken


Kefirwater is niet het gemakkelijkste drankje om te maken. Je hebt er geduld en de juiste omstandigheden voor nodig. De temperatuur moet juist zitten, de timing van de fermentatie mag niet te lang zijn, de kefirkorrels moeten gezond zijn en het verraderlijke is dat dit voor elk recept verschilt. Om de perfecte waterkefir op grote schaal te maken, ga je best in zee met een professional.


Ben je op zoek naar een partner om jouw kefirwater te maken? Neem dan nu contact met ons op.


4. Waterkefir is niet-alcoholisch, maar bevat toch alcohol

Waterkefir is een non-alcoholische drank, maar bevat toch alcohol. Dat kon je misschien al afleiden uit weetje 2. Maar, hoe kan zoiets? De alcoholwet schrijft dat een drankje pas als alcoholisch beschouwd wordt als er meer dan 0,5 procent alcohol in zit. Andere wetten spreken dan weer over 0,1 procent alcohol.


In de waterkefir die wij maken, zit maximaal 0,5 procent alcohol. Je kan dus in principe dronken worden van waterkefir, maar dan moet je wel grote hoeveelheden drinken. Vanaf zo’n 3 liter zou je lichte alcoholeffecten kunnen ervaren.


5. Te veel is nooit goed

Als je dus te veel waterkefir drinkt, kan je dronken worden. Er zijn echter nog redenen waarom je niet te veel waterkefir mag drinken. Hoewel waterkefir goed is voor de vertering, kan een teveel aan waterkefir negatieve gevolgen hebben voor je spijsvertering, zoals darmkrampen en constipatie. Daarnaast kan een overconsumptie van waterkefir leiden tot een opgeblazen gevoel en misselijkheid.


Waterkefir staat ook bekend om positieve effecten om gewicht te verliezen, maar bij overconsumptie is het omgekeerde waar. Al die nadelen komen natuurlijk enkel voor als je te veel waterkefir drinkt. Want te veel, is nooit goed.


6. Waterkefir drink je best ’s avonds … of ’s morgens op nuchtere maag

Op zich kan je waterkefir drinken wanneer je maar wil. Verschillende bronnen geven afwijkende resultaten weer. Sommigen zeggen dat het goed is om het ’s avonds bij een maaltijd te drinken, anderen menen dat het beter is om dit ’s morgens op nuchtere maag te drinken. Een ding is zeker: het zal altijd een lekker, verfrissend drankje zijn, dus je kan er zelf mee experimenteren wanneer je dit het beste drinkt.


Waterkefirkorrels
Wist je dat je waterkefirkorrels kan eten?

7. Mensen met diabetes type 1 en 2 kunnen waterkefir drinken

Waterkefir wordt met suiker gefermenteerd. Dat is een vitaal deel van het proces. Op het eerste gezicht zou je dan denken dat het niet ideaal is voor diabetespatiënten, maar dat is afhankelijk van het fermentatieproces. Hoe langer je fermenteert, hoe meer suikers opgelost worden. Ook diabetespatiënten kunnen dus van bepaalde waterkefirs genieten.


8. Waterkefir bevat geen cafeïne

Kombucha en waterkefir worden vaak met elkaar vergeleken. Logisch ook: het zijn beide gefermenteerde dranken en ze zitten allebei boordevol probiotica. Het grote verschil zit in het cafeïnegehalte van de drankjes. Zo bevat kombucha wel, maar waterkefir geen cafeïne.


9. Het is een goed alternatief voor melkkefir

Ben je veganistisch of lactose-intolerant, maar wil je toch van de voordelen van kefir genieten? Aangezien waterkefir niet van melk gemaakt wordt, kan ook jij genieten van alle kefirvoordelen!


10. Je kan waterkefirkorrels eten

Als je verspilling tegen wil gaan, kan je de waterkefirkorrels ook eten! Ze smaken een beetje flauw, maar ze zijn wel super gezond. Ze zitten namelijk boordevol probiotica. Veel mensen eten het teveel aan korrels op of voeren het aan hun huisdieren. Je kan de korrels opeten of mixen in een smoothie. Let wel op dat je ze niet mixt in een warme drank als koffie, dat doodt namelijk de gezonde microflora van de korrels.


Je kan ze laten drogen en er een poeder van maken dat je op een salade of pasta kan strooien. Ook dat biedt veel voordelen: studies toonden aan dat ze anti-tumor- en anti-ontstekingseigenschappen hebben. Ze houden de bloeddruk in balans en helpen bij cholesterol, maar ook hier geldt: trop is te veel.


Dat waren de 10 weetjes over waterkefir. Wil jij zelf je eigen waterkefir maken? Kom eens bij ons op de koffie, of op de waterkefir!



82 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven