Uitstelgedrag, ...
ik betrap er mezelf dagelijks op, maar niet alleen “ik”, ook zie ik bij anderen dat dit als een dief in de nacht binnensluipt.
Maar hoe komt dit eigenlijk?
Bij veel ondernemers komt dit bekend voor, zelfs als het gaat om activiteiten die directe inkomsten zouden kunnen genereren. Terwijl logica zou dicteren dat ze deze taken met prioriteit moeten aanpakken, gebeurt dit vaak niet.
Een van de belangrijkste oorzaken blijkt perfectionisme te zijn. Veel ondernemers streven naar perfectie en wachten vaak tot ze denken dat ze volledig voorbereid zijn om een taak tot in de puntjes uit te voeren. Ze zoeken zich te pletter naar details om er zeker van te zijn dat ze niets over het hoofd zien om in actie te schieten, en dan nog…. Dit verlangen naar een perfecte uitvoering kan hen echter verlammen en ervoor zorgen dat ze “geen” actie ondernemen, zelfs niet wanneer dit directe inkomsten kan genereren.
Overweldiging speelt ook een grote rol. Ondernemers worden vaak geconfronteerd met een wirwar van dagelijkse operationele taken en strategische beslissingen, waardoor ze het gevoel krijgen dat ze te veel hooi op hun vork nemen. Zaken die op strategisch vlak wel eens een voordeel kunnen hebben, worden niet uitgevoerd omdat ze het bos door de bomen niet zien. Operationeel komt er zoveel op hen af dat het in hun hoofd een kortsluiting geeft wanneer extra’s worden aangeleverd. Het resultaat is dat taken die gericht zijn op groei, zoals het uitbreiden van het klantenbestand, diensten of het starten van nieuwe projecten, al snel op de achtergrond raken en worden uitgesteld.
Ook angst voor verandering of falen zorgt ervoor dat ondernemers stappen vermijden die tot inkomstenverhoging zouden kunnen leiden. Nieuwe projecten of ideeën brengen altijd een zekere mate van onzekerheid met zich mee. Veel ondernemers zijn bang dat deze veranderingen het huidige succes van hun bedrijf zullen verstoren, of dat ze in hun nieuwe poging zullen falen. Deze angst houdt hen tegen om risico’s te nemen die potentieel lonend kunnen zijn.
Een andere reden voor uitstelgedrag is een gebrek aan duidelijkheid. Soms weten ondernemers simpelweg niet welke stappen ze moeten ondernemen om een nieuwe inkomstenstroom te genereren. Dit gebrek aan richting zorgt ervoor dat ze blijven hangen in de planningsfase in plaats van concrete acties te ondernemen. Wanneer je vaak goed bent in strategisch lijnen uitschrijven, kan het wel al eens voorkomen dat “landen” heel moeilijk gaat. De implementatie ervan zorgt vaak voor operationele kennis en ervaring, indien dit dan niet kan ondersteund worden, door iemand die wel die kennis heeft, (be)landt het idee in de kast.
De focus van veel ondernemers te veel op de korte termijn. Ze zijn vaak zo druk bezig met het oplossen van directe problemen en het afhandelen van dagelijkse taken dat ze geen ruimte vinden om strategische beslissingen te nemen die op lange termijn belangrijk zijn. Dit leidt ertoe dat kansen die hun inkomsten op termijn kunnen verhogen, worden uitgesteld.
Het overwinnen van dit uitstelgedrag begint met het herkennen van deze patronen en het bewust plannen van tijd om belangrijke, groei-gedreven activiteiten op te pakken.
Binnen El Gusto Loco hebben we ook zo een aantal groei-gedreven activiteiten op de plank liggen en één ervan is “Can Your Brand”.
Het idee ontstond ergens begin juli van dit jaar en alhoewel we het voordeel er van inzagen, kwam de trein maar hobbelig op gang.
Zaken, die routine waren en die tijd consumeerden, gingen voor. Als geen ander herkenden we de patronen die ervoor zorgden dat dit project op het lange pad geschoven werd.
Met acties te ondernemen naar externen toe en een tijdslijn op te zetten, van wat wanneer diende aangeleverd te worden, kreeg het idee toch nog de gewenste vorm.
Ontdek ons project hier & geef alvast je gegevens door indien je een sample wil ontvangen!
“Passion transforms work into play.”
Comments